Marinerad lax med grönsaker


Nu är det tid för att beskåda och njuta av cherry-blossom eller Hamani som det heter på japanska Alla tar med sin Bento och träffas under de  blommande körsbärsträden. Riset dekoreras gärna med något rosa, kanske extra färgad inlagd ingefära. Lax passar förstås också bra i Cherry-blossom tider.

Lax är en tacksam fisk. Nyttig, lätt att få tag på och god tillsammans med det mesta. Det här receptet tilsammans med bland annat lotusrot är vårmat i Japan. Färsk lotusrot kan ersättas med konserverad men det blir förstås inte riktigt samma sak.

Ingredienser: (4 personer)

400 g laxfile

Salt & peppar

10-15 cm färsk lotusrot eller motsvarande mängd konserverad

10-12 styckna färsk svampar, eringi eller champinjon

2 styckna färska vårlökar

4 matskedar soja

4 matskedar vitvinsvinäger

3 matskedar socker

En dust cayennepeppar eller torkad röd paprika i småskivor

Vegetabilsik olja tex rapsolja

Kokt ris (helst japanskt) till fyra personer

Gör så här:

Skär laxen i kuber ca 3×3 cm. Salt och peppra.

Tvätta och skala lotusroten (om konserverad- skölj och låt den rinna av). Skär den i ca 1 cm tunna skivor och dela i halvmånar.

Ansa svampen och skär den i tunna skivor.

Rör ihop soja, vinäger, socker och ev cayenne/röd paprika i en stor värmetålig skål.

Hetta upp olja i en stekpanna eller wok. Stek laxen tills den är gyllebrun. Tag upp den och stek lotusrot och svamp. Tillsätt mer olja om det behövs.

Häll över lax, lotus och svamp i marinaden. Tillsätt finskuren vårlök. Blanda försiktigt och låt stå i ca 10 minuter.

Servera med ris i en skål som toppas med laxrätten.

3 svar

  1. Kom du ihåg förra våren när vi bloggade på AB? Det var kul. Annat nu – men lugnare. Körsbärslikör – mmmmm!!

    Jag har skickat manus till ett nytt förlag. Vi får se hur det går. Sen trycker jag själv.

  2. Men det var himla kul förra våren! Saknar det!!! Tänk på att tyckkostnaden är dyrare än tryckkostnaden! Må gott önskar Lena-san

  3. Hej Lena,

    det verkar vara den perfekta sushisidan för mig…jag älskar sushi men har aldrig vågat mig på och laga det men jag ska läsa din blogg närmare och åröva lite japanska rätter..jag har själv en blogg som handlar om turkisk mat hoppas du kan hitta något intressant där.

    Mvh
    Leyla

Lämna en kommentar