Japansk Biff-Curry


I affären i Japan finns biff-curry som halvfabrikat, en färgmarkering på förpackningen anger curryns styrka. Rätten är populär. Det ingår ofta några potatisar, fast inte i det milda curry-receptet nedan. Potatis äts som en grönsak/rotfrukt i Japan och finns precis i alla affärer. Potatis ersätter dock inte riset eller nudlarna.

Om man önskar en kryddigare curry så tillsätts 1 matsked chilikrydda.

Ingredienser: (4 personer)

500 gram grytbitar av nötkött i små kuber

100 gram grytbitar av fläskkött i små kuber

3 matskedar tomatpasta

4 matskedar curry (mild)

3 matskedar olja

1 normalstor gul lök, grovt riven

1 liten morot, grovt riven

1/2 grönt rivet äpple

500 ml köttbuljong

250 ml vatten

125 ml cocosmjölk (kan ersättas med mjölk)

ev. 1-2 matskedar jordnötssmör

1 matsked smör

Salt

Gör så här:

Blanda tomatpasta, curry och 1 matsked olja samt köttet i en skål och blanda allt väl.

Hetta upp en stekgryta med resten av oljan. Stek lök, morot i ca 3 minuter på medelvärme. Tillsätt äpplet och fortsätt steka i ca 1 minut.

Öka värmen och tillsätt köttet. Låt det steka i några minuter eller tills krydblandningen är väldoftande.

Tillsätt buljong, vatten och kokosmjölk (eller mjölk) och koka sakta i 1- 1/2 timme. Lägg lock på grytan men låt det inte täcka helt. Rör i grytan då och då så inte curryn bränns fast i botten.

Då köttet är mört blanda i ev. jordnötssmör och smör, smaka av med salt och låt grytan ”vila” i 10 minuter.

Serveras med klibbigt japanskt ris. Curry äts oftast med sked i Japan.

5 svar

  1. Hejsan Lena-san!
    Nu har jag läst en massa av dina inlägg för att komma ikapp efter min lata jul. WOW vad du gjort mycket, varit med i TV och allt. KUL!
    Jag anar att din rödbetssalad är lik min… Det är ett måste på julbordet och min man (från Timrå) och jag som ju är från Ö-vik har den med från bägge våra respektive barndoms-traditioner.

    Kokta rödbetor, några kokta morötter, några saltgurkor, 3 st syrliga äpplen och några kokta potatisar hackas fint tillsammans i en mixer. Vi har saladen i en separat skål och gör säkert 3 liter av den. Så när vi äter den inlagda sillen tar vi en kokt varm potatis, några skedar av den kalla rödbetssalladen, mågra skvimpar ovispad vispgrädde på rödbetssaladen och så massor av inlagd sill som vi gör själva av salta sillar.
    Min man har blivit en baddare på att filea salt sill, stora Isländska ska det vara. Till lagen tar vi ättika, socker, salt, kryddpeppar, lagerblad som får koka ihoop lite och sen svalna. Och så varvar vi sillbitar, lag, fint skuren röd lök och lite finskuren morot i en bunke. Den får stå i några dygn och blir saltare, starkare, fastare och MYCKET godare än färdiginlagd som jag tycker är för sladdrig och söt.

    Mums, än är jag inte less på sillen och rödbetssaladen trots att vi ätit kilovis nu under julen…

    ;o)

    Härligt med all den goda Japanska maten du skriver om. Kurryköttet med kokosmjölk OCH jordnötssmör ska jag definitivt prova!

    Ha det gott! /Katrin

  2. Jadu Katrin, rödbetssallad, sill och lutfisk är julbordets höjdare. Fast jag har inga morötter i min. Men på norrländsk vis ska det förstås vara ovispad grädde och kryddpeppar. Kryddpepparen till rödbetssalladen och lutfisken är verkligen en njutning!

  3. Konnichi wa Lena-san.
    Jag har nu använt ditt recept för biff curryn och den är riktigt god.
    Jag undrar om du har ett recept på biffcurry med potatis då jag tror att det blir lite mer matigt och mustigare.
    Skulle vara kul att testa det om du kan lägg aupp det om du har receptet på det så klart.

    Hälsning Maggie

    • Konnichiwa Maggie!
      Tisätt potatis i mindre kuber då det är ca 15 minuter kvar på koktiden av grytan. Att använda potatis i Japansk curry är ganska vanligt. Smaklig spis!

  4. Måste få tacka väldigt mycket för ett bra recept på biff curry. Har saknat det ända sen jag provade på det för ett halvår i japan och känner att ditt recept verkligen återskapade smaken och känslan man fick då =)

    Sen vill jag tipsa om att grötris fungera bra som substitut för klibbigt japanskt ris och att dubbla köttbuljongtärningar i 500ml vatten fungerar för att ersätta den flytande buljongen för er som sitter därhemma och funderar i liknande banor.

    Om man sedan får rester över så skadar det inte att tillsätta lite vatten och blanda i portionen (grytan) då man värmer det senare då den annars kan bli lite väl tjock.

Lämna en kommentar