Bento


bento.jpg

Bento- boxen är stommen i den japanska kosten. Urprungligen kom den till som en förfriskning under kabukiföreställningarna. Det var långa teaterstycken och publiken behövde något att äta.

En traditionell Bento är indelad i flera fack. På resturanger är de gjorda av lack. Kartong, trä- eller plastlådor är vanligast som hämtmat. För alla skolbarn och vuxna som har med sig en Bento till lunchen finns otaliga varianter att köpa. Det vanligaste är en låda i två våningar. Riset i den ena och övrig föda i den andra. Ätpinnar ingår oftast och förvaras i locket. Benton transporteras i en liten väska. För att inte locket ska gå upp finns breda elastiska band att trä över boxen. Väskans insida kan vara belagd med isolering för att behålla maten kall. Det finns även en massa små fiffiga tillbehör såsom avdelare i form av plastblad, små formar och flaskor för sojasåsen eller sesamdressingen. För barnen finns tillbehören som gulliga figurer som ska göra det roligare att öppna sin Bento och äta med god aptit.

Kanske är det bra att ha en Bento vid sidan då du spelar poker http://www.pokerspel.org/pokerturneringar.php

En riktigt sammansatt Bento följer ett färgschema:

Vitt: Ris (utan ris ingen måltid!)

Svart: Sesamfrön eller små flingor av sjögräs (nori) som strös på riset

Gult: Ägg, pumpa, sötpotatis, majs, inlagd daikon (japansk jätterädisa)

Rött: Räkor, morot, tomat, äpple, jordgubbar, korv, lax

Grönt: gurka, gröna bönor, sallad, persilja, sparris, grön chilifrukt

Det här färgschemat är japanernas näringslära och genom att följa det så får man en bra sammansatt måltid. Av den sammanlagda mängden i Benton ska riset stå för en tredjedel.

3 svar

  1. Kul med färgschemat. Antar att det motsvarar vår kostcirkel

  2. Hejsan!

    Kul att se nagon som bloggar om Japansk mat pa Svenska fran Japan 😉

    Jag gillar dina posts och kommer att lagga till dig i min RSS reader.

    Forhoppningsvis kommer jag att kunna plocka upp diverse tips och ideer som jag kan anvanda i min egen matlagning.

    Tack for en trevlig blogg!

    // Mike

  3. Jag lyckades peta in fel adress till min blog. 😦

    http://freestylecookery.blogspot.com ar den riktiga adressen.

Lämna en kommentar