Friterat fläskkött med färsk lök


Eller skulle man kanske kunna skriva ”nylök”. Till den här vårliga rätten skall det vara nyupptagen mild, gul lök. I Sverige har vi något som kallas silverlök. Jag tror den skulle passa bra. Det här är en rätt som passar på vårens buffébord eftersom den är lika god kall som varm.

Ingredienser:

400 g fläskkött tex skinkstek

2 gula färska lökar

1tesked sake

1/2 matsked soja

1/4 matsked färskriven ingefära

1 2/3 matsked sesamolja

2 matskedar soja

2 matskedar vitvinsvinäger

1/4 matsked socker

1/4 matsked salt

Vetemjöl

Vegetabilisk olja

Vårlök i tunna strimlor

Gör så här:

Skär köttet i strimlor och lägg det i en skål. Riv den färska ingefäran, (riv på det finaste järnet så det blir juice). Bland sake och ingefärsjuicen och häll det över köttet.

Skär löken i tunna strimlor och lägg den i en skål med kallt vatten. Vattnet skall täcka löken.

Blanda sesamolja, soja, vinäger, socker och salt.

Häll upp mjöl på ett fat eller i en plastpåse och se till att köttet blir helt doppat i ett tunt lager av mjöl.

Hetta upp oljan ( 180 grader) i en stekpanna och fritera köttet. Ta inte för mycket på en gång!

Lägg upp det friterade köttet på ett fat med löken underst. Häll över blandningen av sesamolja, soja, vinäger, socker och salt.  Garnera med vårlök. Resten av blandningen kan serveras i en skål och skedas över varje portion.

Detta är mums,mums…det friterade köttet blir mjukt och smakrikt av ingefäran.

4 svar

  1. Min gräslök tittar nu upp i täppan. Och rabarberna.

    Jag bodde i Amerika ett tag i min ungdom. Men längtade hem till mamma och Mors lilla Olle och Bä,bä vita lamm och så…

    Ja, det blir väl kul att leta någonstans att bo. Fast det är ju alltid lite ångestfyllt att flytta.

  2. Nu har det kommit något nytt i Svenska grönsaksdiskar, vårlök. Jag har ju varit massor i England när jag växte upp och där hade de små späda lökar, ”spring onion”. Dessa i Sverige är något större, de får väl växa lite längre, men precis lika milda och goda.

    Ha det gott! /Katrin

  3. Vårlök är en jättebra grönsak, bra att den kommer i stor skal till Sverige!

  4. Nejmän är du på väg till Höga kusten? Vad jag blir sugen på att bara åka jag också. Det är evigheter jag hade ledigt, denna vår tror jag ska gå till historien.
    I och för sig åkte jag till Indien men det var ju för att vara med på jobbrelaterade möten.

    Ha det nu så där riktigt skönt och NJUT av att vara tillbaka i Sverige. Hur lång blir semestern? Ska ni vara i Japan länge till?
    KRAM!
    Katrin

Kommentera

