Japansk efterrätt: Vaniljglass med grönt te


I Japan äts det inte så mycket efterrätter. Däremot säljs det mycket bakverk och choklad. Det bakas även en hel del goda kakor. Glass finns och de vanligaste smakerna är vanilj samt grönt te. Mjukglass med blandad vanilj och grönt te är godast, tycker jag.

Här kommer ett enkelt recept på vaniljglas med smak av grönt te.

Kanske något att svalka sig med efter ett spel på pokersajten

http://www.pokerspel.org/pokerturneringar.php

Ingredienser

Ett halvliters paket med god vaniljglass.

1 matsked pulveriserat grönt te , samma sort (matcha) som använd i teceremonin

1 burk (350 g) azuki bönor- små röda bönor som blötlagts och sötats. Inte nödvändigt men sätter extra piff.

Gör så här:

Blanda glassen med det gröna téet och låt det frysa i några timmar i en plastlåda. Servera med de röda bönorna om så önskas.

6 svar

  1. Mums, alla sorters glass gillar jag och den här varianten med grönt te verkar spännande.

    Min son har nu bara en dryg vecka kvar i Japan och jag tror att han kommer att sakna vissa aspekter av sitt liv där. Jag har bett honom skriva ”riktiga berättelser” med vissa av de saker han reflekterat över och råkat ut för och han skrev sist vi kommunicerade att han hade börjat skriva. Och så tar han massor av fotografier. Enligt sonen är Japan det mest annorlunda land man kan tänka sig… Hans berättelser om ”den flitige Japanen” som kanske inte jobbar så väl genomtänkt får mig att skratta högt av förtjusning!

    En sak som han beskrivit är naturligtvis Japanens smak för sötsaker. Enligt honom äter de nyfriterade munkar, chips, snask mm mm i en aldrig sinande ström. Hur de samtidigt kan hålla sig så smala är för honom en gåta. Jag har faktiskt läst att om man äter olivolja eller annat ”nyttigt fett” kan man äta massor mer av det onyttiga fettet eftersom upptaget minskar. En daglig dos av ingefära minskar också upptaget av fett och ingefära äter väl Japanen?

    Jo, Indien var främmande. Faschinerande så! Men ack vad fattigt en del har det med trasor till kläder och en liten bit trottoar till hem. Att se alla barnen som levde på gatan skar i mitt hjärta. Många gånger fick jag titta bort och rabbla ett mantra:
    -Barnen skulle ha varit här och levt det här livet även om jag inte hade åkt hit. Och andra ”floskler” bara för att inte börja gråta. En sak är säker. 4 dagar i Indien har ändrat mitt perspektiv oåterkalleligt.

    Jag anar att ditt perspektiv efter tiden i Japan också är helt annorlunda?

    Ha det gott min vän! /Katrin

  2. Ja, det där att japanerna i allmänhet är så slanka är en gåta. Men de äter stora portioner (som viktväktarna predikar) och ingefära är en mycket vanlig ingrediens. Olja används mycket, mest rapsolja. Men det finns även smällfeta japaner som förmodligen bara äter västerländska feta, söta saker. Jag äter för fullt, mycket choklad och en och annan cheesecake men går inte upp ett hekto trots detta frossande. Anledningen är förmodligen att husmanskosten inte innehåller mejeriprodukter samt betydligt mer grönt i alla former.
    Intressant med Indien och jag förstår att det var jobbigt att se allt elände. Varför måste det vara så??!!

  3. Vore verkligen något att prova! Låter smaskigt…

  4. Hej Gerdan!
    Ja, du får prova-smakar kanske gott efter golfrundan?!

  5. Sitter och läser din blogg samtidigt som jag äter min dagliga dos av sushi. Blir dock sugen på grön glass efter maten, men jag fuskar i så fall med grön tea-glass från Häagen-Dazs, jag är nog latare än vad du är:-/
    Här i Kyoto har vi en snögubbe utanför dörren och jag längtar till vårvärmen!
    Kram och må och ät gott!
    /Lena J

  6. Har Häagen Dazs en grön te glass? Det har jag aldrig hittat i Sverige? Men jag skulle gärna prova..

Kommentera

