Stekta risnudlar med friterat fläsk och grönsaker


Denna rätt är ett härligt hopkok av typiska japanska smaker och går bra att göra i woken.

Ingredienser: (2-3 portioner)

150 g risnudlar

2 matskedar olja

2 matskedar färskriven ingefära

100 g fläskkött i tunna skivor (ungefär som lövbiff)

1 liten morot skuren som tändstickor

1/2 dl bambuskott i tunna skivor

Torkad shiitake svamp, 3-4 styckna

2 dl böngroddar

2 vitlöksklyftor i tunna skivor

100 ml sake eller torrt vitt vin

2 matskedar mirin eller sött vitt vin

1 1/2 tesked salt

Svartpeppar

Chilikrydda

Gör så här:

Blötlägg svampen i ca 2 dl vatten i 15 minuter. 

Koka nudlarna enligt instruktion på föpackningen. Slå av vattnet och klipp dem i kortare längder. Sätt åt sidan.

Hetta upp 2 teskedar olja i en wok eller stor stekpanna. Stek (fritera) köttet under omrörning tills det är gyllenbrunt. Tillsätt ingefäran och låt det steka ytterligare någon minut. Ta ur det ur pannan och sätt åt sidan.

Dra ner på värmen och hetta upp resten av oljan. Stek morötter och bambuskott i ca 2 minuter. Tillsätt svampen  och stek i ytterligare 2 minuter.

Häll över köttet, nudlarna, bambuskotten, morötterna och böngroddarna samt vitlöken i woken eller stekpannan.

Smaksätt med blandningen av sake, mirin, salt, peppar och chili. Hetta upp under omrörning och servera omedelbart.

Ett svar

  1. Tjena!
    Long time.

    Vad kul att läsa om japansk mat!
    Det verkar som det är bra med dig. Här är det bara bra, men jag har börjat på ny kula nu med bloggandet.
    Jag kände att jag fick så himla mycket åsikter av andra mänskor om hur jag borde skriva och framförallt vad jag borde skriva om. Så jag la ner.

    Nu finns jag igen på ett litet hörn på AB.
    Det blir väl ganska mycket bildblogg även om jag inte kallar den för det.

    Du får ha det så väldigt bra Lena.
    ->Mangan.

Kommentera

