Svensk julmat i japansk TV


Muchan (min japanska matlagningslärarinna) har varit med i samma TV-program i över 12 år. Förra veckan ringde hennes väninna Miho till mig. Muckan talar inte gärna engelska. Muchan vill laga svensk julmat i nästa program som spelas in tisdagen den 18 december. Ja, vad skulle jag föreslå? Det viktigaste på det svenska julbordet är väl ändå skinkan och sillen. Sill går inte att få tag på -åtminstone inte färdiga inläggningar eller ABBAS inlägningssill. Jag har inte heller sett något som liknar ättika. Däremot såg jag på en affär förra året färdigkokta skinkor på ca 1-2 kg. Jag föreslog skinka med äppelmos, kokt potatis och rödkål.  Muchan provlagade men blev inte nöjd. Dessutom är den där julskinkan inte lätt att få tag på.

I går ringde Miho och vill ha ett möte med mig, Muchan och programmets producent så att vi kunde testa idéer.  

I dag har vi haft produktionsmöte här hemma hos mig och enats om Janssons Frestelse, rödbetssallad (det vill säga sillsallad utan sill- min favorit på julbordet) och glögg med pepparkakor fyllda med en röra av rökt lax, wasabi och creme fraiche. Detta recept hittade jag i en gammal reklambroschyr från systembolaget för Blossa glögg. Kul med en mix mellan traditionella japanska  och svenska ingredienser! Creme Fraiche finns inte i Japan men jag ersätter med naturell yoghurt blandat med lite majonäs. Pepparkakor (av märket ”Annas”) säljs lite överallt och kryddor och vin till glöggen finns också.

Producenten- en ung tjej- köpte hela konceptet samt ville gärna att jag skulle hjälpa till att juldekorera TV -studion med de svenska julprydnader vi redan satt upp här hemma. Hon gillade speciellt apelsinen med instuckna nejlikor och mitt lilla luciatåg inköpt på ”Gröna Bönor” i Landskrona. Hennes uppgift skulle nu bli att sälja in programidén till sin chef. Chefen är en konservativ man som inte gillar att ändra för mycket på inslagen linje. Det säger ju en hel del att han har haft med Muchan i 12 år!

Nu ringde Aikko- producenten- alldeles nyss och chefen hade sagt JA till den svenska julmaten och till mig som ”dekoratris”! Kul!

6 svar

  1. Lycka till med uppdraget Lena!!!
    Åt sushi igår kväll Den finaste vi har här i Linköping…sände förstås som alltid en tanke till dej i Hiroshima..vi sa just att riset är så gott i just denna sushi från ”Nori” Du brukar ju poängtera det viktiga med ”rätt” ris!!!
    Det mysiga med dem är också musiken i lokalen Härlig jazz…Diana Krall…mm.
    Kram o trevlig Lucia också
    Du får väl lussa i TV också???
    Succén är given🙂

  2. När och var sänds det?
    Jag bor i Tokyo så jag kanske inte kan se…

    Jag skulle gärna visa tillagning av Svensk julmat för min japanska familj.

  3. Anders: Programmet sänds 11.05 tisdagen den 18 december på kanal 3 (NHK) fast jag tror tyvärr inte du kan se det i Tokyo. Om jag fattat saken rätt så är det ett nationellt program men med regionala sändningar. Ungefär som Regionala nyheterna i Sverige.

  4. Hej Lena!

    Vad kul det låter med din medverkan i japansk TV!
    Vi har massor av utländska gäster så här i december och alla bjuder vi på julbord där sillen brukar vara det mest uppskattade och av någon anledning verkar alla gilla glögg men kall sådan!

    Jag ser fram emot att få se bilder från TV-showen och hoppas att du blir en återkommande gäst i Muchans program.

  5. Lena! Jag tror bara jag kommer att vara med i kulisserna men däremot så kommer mitt porslin och Mamma Margits juldukar att vara med och det är ju inte illa det! Ska försöka ta lite foton och kanske filma (om jag får!) Nu gäller det att få tag på nejlikor så jag kan göra många nejlikeapelsiner- ibland är det helt hopplöst att hitta de ingrdienser man behöver.

  6. Trevligt att Japanerna kan ta till sig lite Svensk jultradition! Det måste ha varit en ära för dig att få sammarbeta med det här tv bolaget? Hade varit kul att se inslaget på tv men som sagt det håller mycket väl med det du berättat. Hade ett leende på hela tiden medan jag läste🙂

    (^_^)V!

Kommentera

