Matsutake


matsutake.jpg

På svenska kallas denna svamp Goliatmusseron. Den är en av världens dyraste svampar och anses lika god som tryffeln. I år är tillgången i Japan den lägsta i efterkrigstid beroende på den ovanligt heta sommaren här.

Goliatmusseronen var helt okänd i Sverige före 1998. På senare år har den hittats på magra talljordar över hela landet. De sydligaste plats som man träffat på Goliatmusseronen är Ljungby i Småland.

Matsutake (Tricholoma matsutake) är mycket dyr. En svamp (ca 15 cm) kostar här i Japan över 50 svenska kronor. Jag köpte några och lagade en svampsås. Den smakade som svampsåser brukar göra. Uppenbarligen var det inte rätt tillagningssätt för att smaken skulle komma till sin rätt. Jag läser i ”Eating in Japan” att svampen skall användas som smaksättning i soppa eller friterad som tempura.

Nu tror jag att säsongen är över men jag ska leta efter Matsutake och tillaga den mer rättvist så att den får en andra chans att visa vad den går för.

PS. Nu har jag varit ute på stan och hittat Matsutake. Det märks att tillgången börjar tryta. Priset var nu upp i 1020 svenska kronor för fyra ganska små svampar (ca 6-7 cm långa). Jäklar, att jag inte passade på när priset var någorlunda överkomligt!

2 svar

  1. Den Musseronen har jag aldrig hört talas om.Låter spännande!
    Man kanske skall stanna i Ljungby nästa gång man susar förbi på E4:an.
    Trevlig helg!

  2. Ja, tänk vad spännande att hitta denna dyra svamp. Jag köpte inte till det pris man nu får betala!

Kommentera

