Makaroner och falukorv på japanska


Fick frågan vad japanerna äter då varken tid eller fantasi finns i vardagsmatlagningen. Jag ser många kvinnor- för det är mycket sällan män i matvaruaffärerna- som handlar färdigmat. Utbudet är enormt och det är bara att plocka på sig. Det vanligaste är små grillspett – yakitori, eller panerade köttbitar, friterade skaldjur och förstås sushi eller sashimi. Men det finns också gott om sallader, wokrätter och stekt fisk. Antingen är dessa rätter färdigförpackade eller så kan de vägas och köpas i lös vikt.

Frukt såsom ananas, meloner, citrusfrukter är uppskurna i bitar och lagda i förpackningar med plasttandpetare- ready -to -eat!

Det är billigt med den här färdiglagade maten. Ett grillspett kostar 6-10 svenska kronor och en förpackning med 10-12 bitar sushi och sashimi går på 25-20 kronor.

God färdigmat finns att köpa dygnet runt, Seven/Eleven, Lawson, Family Mart och allt vad de heter finns i varje kvarter och servar från tidigt på morgonen barnens lunchlåda till skolan till de som jobbat sena kvällsskiftet i serviceyrkena.

Sen finns det förstås pasta och nudlar i en oändlig variation och massor med goda små prinskorvar. Man de små korvarna är avsedda att läggas i Benton (lunchlådan) som ändå de flesta gör i ordning hemma till både skolbarnen och de yrkesarbetande.

6 svar

  1. Hej
    Man kan förstå att det handlas mycket färdigmat där som här i Sverige.Lite synd ändå att den maltkulturen sprider sig över världen.Kanske blir Italienarna dom sista att falla?🙂

  2. Håller med dig Gunnar. Önskar att vi alla hade tid att ägna åt matlagning och att umgås och njuta över maten.

  3. Så här skriver min son Magnus om sina erfarenheter av Japansk mat… Han har nu varit där i 7 veckor och kommer hem i början av mars 2008. Han har redan gått ned rejält i vikt och jag är nyfiken på vad du tycker om ”den vanlige Japanens matvanor”.

    Magnus ord…………………..
    Jag har hittat mer mat jag tycker om. Jag äter ofta på ett ställe som heter KFC, http://en.wikipedia.org/wiki/KFC, dom har god friterad kyckling. Jag har varit på några Japanska restauranger också, två finare restauranger och en bunt lunchrestauranger. Lunchrestaurangerna är inte särskilt bra, äcklig frityrolja, överkokt ris och helt smaklöst. De två finare restaurangerna vara ganska okej, på ena stället åt jag sushi och på andra rostbiff. Dock är Japanerna dåliga på att krydda maten, det mesta smakar bara vatten. Så jag har massor av soja och andra såser på min mat, vilket japanerna tycker är konstigt.🙂 Här är det väldigt dålig stil att ha soja på riset tillexempel. Japanerna älskar friterad mat, så mycket är friterat, de älskar också munkar, bakelser, kakor, chips och snask – i stora mängder. Utbudet av snask, chips och kakor är större här än i Sverige och dom äter stora mängder. Men ändå lyckas dom flesta vara smala som pinnar🙂
    ……………………………………..

    Så, det var Magnus ord, vad tycker du?

  4. PS Bloggerisvar;
    Jag ska skriva mer om konferensen senare, detta första inlägg var enbart om hotellet…

    Ha det gott igen! /Katrin

  5. Ja, utbudet på kakor och snacks är enormt och som sagt de flesta är ändå smala som pinnar. Men jag håller inte med om att det mesta smakar vatten, oftast så smakar det jättegott. Kanske är det så att sonen ännu inte hittat de bra ställena och inte skaffat en riskokare därhemma. Man det är förstås oxå så att det tar ett tag att vänja sig av med den svenska maten, den är ju så annorlunda. Jag önskar jag kunde få bjuda Magnus på middag härhemma i Hiroshima!

  6. Kul med lite info om vardagsmaten. Japarnerna är väl i alla fall inte tjocka som 70 procent av amerikanska män är. Läbbigt va´?

    Hon i rosa koftan är mitt första barnbarn. Jag har börjat på nytt jobb. Är ute på fältet och intervjuar och fotar och säljer annonser i parti och minut. Det är ku. Det går bra. Men det är hektiskt…. Men sittande fåglar får inget i mun. Ska ringa bokförlaget endera dagen när jag hittar ett hål…. Pratade med en annan förläggare idag och han sa att så länge ska man inte behöva vänta.

    Ingmar Bergman var nog en dålig far. Tänkte nog bara på sig själv när det gällde sex och kvinnor och det har han ju själv sagt på sitt lilla vis.

Kommentera

