Japanska damer äter svensk lunch


muchan-fotar-svensk-mat.jpg

I dag bjöd jag min japanska matlagningslärarinna Muchan på svensk lunch. Jag hade även inviterat Miho och Toshimi. De är också engagerade i Japanese Cooking class.

Det blev sill på burk, senapssill och vanlig löksill. Minirutknäcke och västerbottenost. Sillen , osten och brödet inköptes i Sverige i augusti. Till detta kokt japansk potatis och en japansk variant på gräddfil- naturell yoghurt och lite majonäs- med dill. Det går att få tag på dill lite då och då och jag lyckades kapa åt mig tre förpackningar fräsch dill i lördags. Jag bjöd även på ”Janssons Frestelse”, en av de svenska rätter som hela världen känner till. Även mina japanska väninnor. Efter detta fick de brie med blåbärsylt- en höjdarkombination som jag faktiskt kommit på här i Japan. Efterrätten bestod av hjortronparfait på hjortronsylt inköpt på IKEA i Shanghai i våras. Så man kan ju verkligen säga att denna måltid var planerad sedan månader tillbaka.

Jag hade dukat med mitt bästa svenska porslin och servetter från Svensk Tenn. Gissa om det uppskattades!? Damerna bockade, hummade och oj,ojade och fotade förstås. Och de gillade maten, speciellt sillen och minirutknäcket med västerbotten. Fast jag fick skära osten till dem. Fastän att vi har den bästa av osthyvlar så klarade de inte av hyvlingen. Inte så konstigt, det tar ett tag innan man lära sig äta med pinnar också.

Muchan har matlagningsprogram på TV varannan vecka. Där lagar hon ”orginalrätter” efter sitt eget huvud. Hon berättade att hon gjort en variant på pastasås med lax och naturell yoghurt och dill efter att ha blivit inspirerad av min Skagen toast som jag gjorde på Internationell Cooking class i våras.

Det belv Janssons över så barnen kunde få det till middag. Oj, så de åt! 

5 svar

  1. Hej Lena!
    Härlig damlunch🙂
    Vi hade en japansk Saska,student från Tokyo här som håller på att jämföra sex o samlevnads undervisningen i Japan med skandinavien ,i förrgår… Hon tyckte det var så kul att se din sajt…….. och blev så hungrig när hon såg de rätter du hade på bild .. Nu är det höstlikt och kyligt här och vantarna åker på
    Spelade golf med sonen förra helgen, känns nu som det var sista gången..
    Kram Gerdan

  2. Vilken underbar berättelse, o vilken upplevelse för er alla!

  3. Gerdan, vad intressant med en japanskl student! Undrade faktiskt häromdagen om de japanska ungdomarna överhuvudtaget får undervisning i sex-och samlevnad!
    Här har temperaturen gått ned någor men dt är fortfarande onormalt hett. Börjar tröttna på sommarkläderna. Ska på damgolf med övernattning nästa vecka, spännande!

  4. Brie och blåbärssylt – det måste jag prova! Kul att du fungerar som mat- och kulturambassadör i Hiroshima. Heder åt dig! Tre veckor kvar tills vi kommer!
    Kram Olis

  5. Det ska vara en väldigt fast sylt eller kanske hellre blåbärsmarmelad.

Kommentera

