Wokat ingefärskött


ingefarsflask.jpg

 tunna-skivor.jpg

Det här är en av mina absoluta favoriter. Enkelt, snabbt och kanongott, dessutom behövs få ingredienser. Rätten går att variera samt är god både kall och varm.

Ingredienser: (4 portioner)

400 g fläskkött till exempel skinkstek eller kotlett utan ben i tunna skivor

3 matskedar sojasås

3 matskedar sake eller torrt vitt vin

1 matsked socker

2-3 matskedar finriven färsk ingefära

1 matsked vegetabilisk olja

Gör så här:

Blanda soja, sake, socker och ingefära till en sås.

Skär kötttet i mindre munsbitar.

Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Stek köttet på hög värme tills båda sidor är gyllenbruna.

Häll på såsen, rör om och hetta upp ordentligt.

Ingefärsköttet serveras med ris och grönsaker. En variant är att woka kinakål eller vitkål tilsammans med köttet innan såsen hälls på. Rätten är även god kall i tex lunchlådan.

Serveringstips: 

Blanda ris, grönsallad, det varma köttet med sås och gul färsk lök skuren i tunna skivor i en djup portionsskål.

2 svar

  1. Mums! Detta ska jag prova. jag är riktigt störtförtjust i ingefära och använder massor på bland annat revbensspjäll.

    Bloggerisvar; Badandet… mens och iskallt vatten (16-18 grader) och blåst betyder i min ordlista inget bad. Att däremot knata runt i medeltida städer och i en nationalpark med vidunderliga vattenfall går bra. Badande i hav är en lyx och den varan fick jag och min Sir Vääs njuta av när vi var i Grekland för någon månad sen. Där var vattnet ca 25-28 grader och stilla. Sidenmjukt, smekande…

    I Kroatien sista veckan i September var det dock en STOR ”inget badande” skylt i min badkrukehjärna!
    ;o)

    Ha det gott! /Katrin

  2. Mmm, det verkar gott. Ska prova.

    Kram

Kommentera

