Matlagningsprogram på japansk TV


tvmati.jpg

Japanerna hyllar sina årstider. Det märks även i matlagningsprogrammen på TV. Nu är det höst och säsong för svamp och då lagas det minsann svamp. De japanska programmen skiljer sig inte så mycket från de svenska. Ingredienserna tas fram, det hackas och steks och läggs upp på ett tilltalande sätt. Recepten visas i rutan och ligger säkert även på en webbsida. Men sedan då man kommer till presentationen av de färdiglagade rätterna är det mycket hummande och tackande och mat-itvii.jpg

”hai”,”hai” av ”pratpartnern” dvs Japans svar på till exempel Tomas Tengby. ”Japan- Tomas” visar vördnad och stor uppskattning men smakar inte på maten. Det är kanske inte så tilltalande för de diskreta och estetiska japanerna att rasera den fina uppläggningen. Eller så vill han inte vara ohövlig och tappa ansiktet om det mot förmodan inte skulle vara så himla gott som det ser ut. För en Japan är det mycket oartigt att inte äta upp sin portion. I allmänhet är det ju en liten portion av varje rätt så gillar man det inte är det gudskelov inte så många tuggor man måste pressa ned.

När matlagningsprogrammet slutar bugar de båda medverkande djupt (från höften-bugning)  till oss tittare. Men det gör nyhetsankaret och soffprogrammedverkarna också. Väldigt sympatiskt att vara så artig mot mig som halvsover i TV-soffan.

6 svar

  1. Tack snälla! Tack även för recepten du har här på din andra blogg, jag gjorde den där marinerade kycklingen i lördags och det blev underbart gott. Familjen hälsar och tackar. Kram

  2. I comhems stora kanalpaket ”Large” ingår nu BBC Food chanel. Är helt hypnotiserad. Petra skriker till ibland och tycker att det blir äckligt med all mat men jag sitter i trans. Allt ifrån ”New scandinavian cooking” till ”Ready steady cook” med Ainsley Harriot som jazzar omkring och flinar som den värsta minstrelshowneger. Bourdain skriver nånstans att han är en skam för svarta människor. Jag kollar ändå och tycker att han är riktigt rar. Det är nåt med dom här programen som gör mig helt okritisk. ”Hm hm, jaha sådär kan man göra” Hai, Hai. Har inte provat något av dina tips men det kommer. Ska köpa sake först och en stor flaska risvinäger. På ICA har dom några små som är svindyra och tar slut efter en ynka marinad. Måste hitta en Japanaffär.
    Det snärjiga med Asiatisk mat generellt är riset tycker jag. Det har aldrig riktigt varit min grej. När man har potatis i DNA vill inte den där riktiga entusiasmen kicka in. Brukar välja recept med nudlar om det är möjligt. Ska träna på det. Cous cous och bulgur kommer inte ens på tal. Sågspån.

  3. Men hallå din mes!! Potatis i all ära men kokt potatis är väl bland det tråkigaste som man kan äta. Undantaget nypotatis föstås vid midsommartid. Likaså undantag för råstek toch potatisklyftor och hasselback och stuvad. Couscous är näst ris vårt bästa tillbehör. Men man kan inte riktigt jämföra japanskt ris kokt i riskokare med tråkigt Uncle Ben i en torr hög på tallriken. Idag åt vi stekt ris med kyckling, en variant på det med räkor. Kul var att Sara påpekade att Takas farmor gjorde stekt ris så gott. Tänk att hon har japanska matreferenser…det glädjer mig.

  4. Nypotatis, råstekt, hasselback, klyftor och stuvade. En ganska bra argumentation skulle jag säga. Du glömde mos, Jansson, gratäng, pommes, kalla, skivade på en knäckemacka med gräslök och kaviar eller anjovis mm mm (härlig dubbelmening va?) Jag vidhåller att pärer spelar i en helt annan division än ris. Uncle Ben går ju givetvis bort. Vem tar du mig för? Couscous pratar vi inte mer om, blir bara på dåligt humör. Ge det till vegetarianerna dom kan ändå inte laga mat.( det finns bra vegetarisk mat men vegisarna lagar det inte). Risgrynsgröt är bra och risotto. Ris a la malta – anytime. Sushi är naturligtvis jättebra.
    I eftermiddags satt jag på Jungrens och läste Slas ”Ugnstekt Gädda” i solen. Det var precis som när jag flyttade hit 77.
    Moster – Zan, jag lovar att lära mig lite om ris.

  5. Passa dig Lars -san så du inte får 5 kg äkta japanskt ris i födelsedagspresent, det kommer att vara värt övervikten!! Tror att jag stoppar med lite couscous oxå bara för att retas…

  6. Det vore väl passande. Då kunde man knyta säcken runt nacken som på en gammal häst.

Kommentera

