S som i soja, sake och socker


Nästan all japansk mat tillagas med soja, socker och sake. Sake kan ersättas med torrt vitt vin. De japanska sockret är mer lättsmält än det svenska. Därför kan det vara en god idé att använda sockerlösning i stället. Naturligtvis bör det vara japansk soja fast det fungerar med kinesisk också.

Andra huvudingredienser i det familjen Nomuras kök är färsk ingefära, olja (helst rapsolja), ägg, dashibuljong, daikon och tofu. Daikon är japansk jätterädisa och kan ersättas med vår svenska rättika. Daikon är mycket  mild i smaken så se till att använda en mild variant av rättika.

Komplettera gärna med sesamolja, mirin (söt sake som kan ersättas med torr-halvtorr sherry), risvinäger och misopasta.

Det viktigaste kommer till sist: Riset. Det ska vara japanskt ris till japansk mat. I Sverige finns importörer av japanskt ris. Använd helst riskokare. Det är praktiskt, riset sköter sig själv och det blir mycket godare. Tillsätt aldrig salt i vattnet. Däremot gärna andra smaksättningar. Återkommer till det. 

13 svar

  1. Hej tittar in i Din nya blogg.Lycka till med den! Jag har sparat länken o kikar säkert in fler gånger.
    ———
    Varför inte salt när man kokar ris? vi gör oftast riset i mikron.🙂

  2. Kul att du tittade in så kvickt. Det japanska riset ska bara smaka ris, inte salt.har inte provat att göra japansk ris i mikron, men den funkar kanske.

  3. Jag tittade också in för att säga grattis och tala om att jag är fullkomligt tokig i asiatisk mat. Vilken tur för mig med saltet, till min mans besvikelse, saltar jag så gott som aldrig mat. Men kryddar gärna med Terryiaki och annat från det japanska, kinesiska,taiwanska,vietnamesiska och andra asiatiska länders kryddor.

  4. Hej Ramona!
    Mmm, asiatiskt är gott. Det är mer sött än salt i det japanska köket.

  5. Åhhh sååå himla kul!
    Hoppas det är ok att jag länkar till dig!!!!
    Så spännande detta ska bli att följa

  6. Hejsan!
    Kul att du bytt ”innehåll”, utseende mm på din blogg. Och att du ska skriva om japansk mat.

    Magnus i Japan skriver lite om det ÄCKLIGA osaltade riset som han får på sin arbetsplats. När han dränkte det i soja fick han diskreta anvisningar om att SOJA tog man absolut inte och hällde på riset. Vet du varför? Vad ska man annars salta med?

    Ha det gott! /Katrin

  7. Katrin: Japanerna tycker att man ”smutsar” ner riset om man häller på soja. De får saltet tex genom pickels av gurka eller ingefära och sojan som de har i en liten, liten skål bredvid. Äter man tex friterat (Tempura) doppar man det friterade i salt och citron eller en sojasås. Men då vi äter ris här hemma häller vi på soja om vi inte har någon rätt med mycket soja i för då blir det tillräckligt salt ändå. dessutom så ingår nästan alltid misosoppa och den är rätt salt. Hälsa sonen att han får gå på Subway eller något annat västerländsk och njuta lite då och då!

  8. Hej
    Tack för svaret om saltet! Jag skall hålla utkik efter Japanskt ris.Det vore kul att testa nån gång.🙂

  9. En riskokare vore kul att ha. Var köper man en sån? I Japan? Jag vill ha mitt ris torrt så man kan plocka det med händerna. Ogillar kladdris – då blir jag på dåligt humör.

    Kul med ny blogg. Ja, WP är nog lite svårare än AB. Det här med synopsis – kan verka lite oöverstigligt med en hel b-k, men varje roman börjar ju som bekant med en bokstav…

    Hur går det förresten? Jag har inte fått svar från förlaget än. Nu är det ju bokmässa och alla har full upp. Man får ge sig till tåls i den här branschen.

  10. Tjena HP!
    Riskokaren är min bästa vän i köket. Den sköter sig helt själv och riset blir perfekt även om det står på ”värmeknappen” hela dagen. Men vill du ha torrt ris så ska du inte göra japanskt, det är rätt kladdigt. Fst i riskokaren kan man använda olika mängd vatten efter tycke och smak. Riskokare finns i Sverige tex på Elgiganten eller något liknande elvaruhus.
    Har skickat synopsis idag till fyra förlag. Den som lever får se….

  11. Va´kul! Man kan ju inte få napp om man inte fiskar! Om man hamnar i rätt vik hugger fisken!

    Kallar man det för synopsis även när man skriver manus till bok? Trodde det bara gällde film. Att man liksom ritar upp olika bildrutor över förloppet.

  12. Toppen! Hoppas att få provsmaka på plats i H-shima on en sådär femsex veckor.

  13. Tyvärr är jag ingen älskare av ris. Vet inte om jag ätit japanskt ris någon gång. Vad skiljer det från kinesiskt? Annars verkar japansk mat intressant.

    Kram

Kommentera

